ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI


z dnia 21 marca 1983 r.

w sprawie wykonania przepisów ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

(Dz.U. Nr 19 z dnia 9 kwietnia 1983 r. poz. 84)

 

Na podstawie art. 58 ust. 1 pkt 2-4, art. 64 i art. 125 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. Nr 19, poz. 147), art XIX § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1974 r. Nr 24, poz. 142) oraz art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach (Dz. U. z 1969 r. Nr 22, poz. 159, z 1972 r. Nr 27, poz. 193, z 1974 r. Nr 14, poz. 84) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Prowadzenie ksiąg wieczystych.

§ 1. Każdy może przeglądać księgi wieczyste i akta ksiąg wieczystych pod nadzorem pracownika wyznaczonego przez kierownika państwowego biura notarialnego.

§ 2. 1. Odpisy ksiąg wieczystych według ostatniego stanu wpisów oraz odpisy dokumentów znajdujących się w aktach ksiąg wieczystych wydaje się na żądanie osób zainteresowanych lub na żądanie sądu, państwowej komisji arbitrażowej, prokuratora oraz organu administracji państwowej.

2. Odpisy ksiąg wieczystych obejmujące wpisy wykreślone wydaje się tylko na żądanie sądu, państwowej komisji arbitrażowej, prokuratora i organu administracji państwowej, a w wypadkach uzasadnionych również na żądanie osoby, której wykreślony wpis dotyczył.

pisma urzędowe

§ 3. Nie wydaje się dokumentów znajdujących się w aktach ksiąg wieczystych, jeżeli dokumenty te stanowią podstawę wpisu.

§ 4. Księgi wieczyste nie mogą być wydawane poza państwowe biuro notarialne, zwane dalej "biurem".

§ 5. 1. Księgi wieczyste i akta ksiąg wieczystych przechowuje się w biurze. Księgi wieczyste ustawia się lub układa w kolejności numerów repertorium.

2. Zamknięte księgi wieczyste i akta takich ksiąg przechowuje się w archiwum w oddzielnej części pomieszczenia przeznaczonego do przechowywania ksiąg wieczystych. Przepisy paragrafów 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio. Wydanie zarządzenia zniszczenia tych ksiąg i akt jest niedopuszczalne.

§ 6. Księgi wieczyste prowadzi się według ustalonych wzorów.

§ 7. Jeżeli nieruchomość położona jest na obszarach właściwości dwóch lub więcej biur, biuro właściwe do prowadzenia księgi będzie wyznaczone przez prezesa sądu wojewódzkiego, a jeżeli położona jest na obszarach właściwości dwóch lub więcej sądów wojewódzkich - przez Ministra Sprawiedliwości.

§ 8. 1. Jeżeli właściwość do prowadzenia księgi wieczystej przejdzie na inne biuro albo jeżeli do prowadzenia księgi wieczystej wyznaczone zostanie inne biuro, biuro, które przejęło prowadzenie księgi wieczystej, zawiadamia o tym wpisanego w księdze właściciela oraz osoby, którym służą prawa lub roszczenia wpisane w księdze wieczystej, a także organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków.

2. Przepisu ustępu poprzedzającego nie stosuje się, jeżeli zmiana właściwości obejmuje cały obszar właściwości biura lub oznaczoną część tego obszaru.

3. W biurze, które przejęło prowadzenie księgi wieczystej, dokonuje się nowego oznaczenia księgi. Dane dotychczasowe poprzedza się wyrazem "dawniej" i podkreśla się czerwoną linią, a obok nich wymienia się nowe dane. W zawiadomieniach, o których mowa w ust. 1, podaje się numer właściwego repertorium, wynikający z nowego oznaczenia księgi.

§ 9. Pracownicy biura wyznaczeni przez jego kierownika mogą samodzielnie:

1) prowadzić spisy dokumentów w aktach księgi wieczystej,

2) prowadzić księgi biurowe,

3) przyjmować wnioski o wpis,

4) zamieszczać w księgach wieczystych wzmianki o wniosku,

5) załatwiać wnioski o wydanie odpisów ksiąg wieczystych, dokumentów znajdujących się w aktach ksiąg wieczystych oraz poświadczać te odpisy,

6) dokonywać czynności związanych z przeglądaniem ksiąg wieczystych i ich akt,

7) załatwiać wezwania organów państwowych o przesłanie akt ksiąg wieczystych i kontrolować ich zwrot,

8) prowadzić archiwum ksiąg wieczystych.

§ 10. 1. Księga wieczysta powinna mieć objętość odpowiadającą przypuszczalnym wpisom w każdym dziale. Stronice powinny być ponumerowane, a karty księgi wieczystej oprawione. Na ostatniej stronie kart należy zamieścić poświadczenie kierownika biura albo upoważnionego przez niego notariusza, stwierdzające ogólną liczbę stron.

2. Księga wieczysta przechowywana jest w teczce jej akt. Jeżeli akta księgi wieczystej mają być wydane poza biuro, księgę wieczystą wyłącza się.

§ 11. Na pierwszej stronie księgi wieczystej zamieszcza się:

1) nazwę biura, nazwę gminy lub miasta, numer repertorium księgi wieczystej i numer tomu księgi wieczystej, jeżeli składa się ona z więcej niż jednego tomu,

2) napis "Teren państwowy oddany w użytkowanie wieczyste", jeżeli prowadzi się księgę wieczystą dla takiego terenu,

3) napis "lokal nr... wydzielony z nieruchomości wpisanej w księdze wieczystej nr...", jeżeli księga wieczysta obejmuje lokal stanowiący odrębną własność.

§ 12. Dla terenu państwowego oddanego w użytkowanie wieczyste i dla znajdującego się na takim terenie budynku, który stanowi odrębną nieruchomość będącą własnością wieczystego użytkownika terenu, prowadzi się wspólną księgę wieczystą.

§ 13. 1. Podstawą oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej jest mapa ewidencyjna i rejestr gruntów, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej.

2. Oznaczenie nieruchomości powinno obejmować dane o jej położeniu, sposobie korzystania i powierzchni.

3. Podstawą oznaczenia przedmiotu użytkowania wieczystego jest umowa użytkowania wieczystego. Oznaczenie przedmiotu użytkowania wieczystego obejmuje także okres, na który teren oddany został w użytkowanie wieczyste.

§ 14. 1. Podstawą oznaczenia budynku stanowiącego odrębną własność, powstałą jednocześnie z oddaniem terenu w użytkowanie wieczyste, jest umowa użytkowania wieczystego i sprzedaży budynku. Jeżeli jednak odrębna własność budynku powstała w wyniku realizacji roszczenia z art. 231 § 3 kodeksu cywilnego lub po oddaniu terenu w użytkowanie wieczyste, podstawą oznaczenia budynku jest zaświadczenie właściwego organu o zawiadomieniu go o oddaniu budynku do użytku (w wypadkach określonych przepisami szczególnymi pozwolenie na użytkowanie) oraz geodezyjny szkic sytuacyjny, obejmujący w rzucie poziomym usytuowanie zabudowań na działce.

2. Oznaczenie budynku stanowiącego odrębną własność obejmuje w szczególności dane co do ilości kondygnacji, kubatury ogólnej według obowiązujących norm, materiału, z którego został wybudowany (murowany, drewniany itp.), oraz dane co do przeznaczenia budynku.

§ 15. Podstawą oznaczenia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność powstałą w wyniku sprzedaży dokonanej przez Państwo jest umowa sprzedaży lokalu, a w innych wypadkach ustanowienia odrębnej własności lokalu - plan inwentaryzacji i opis lokalu wydany przez właściwy organ.

§ 16. 1. Część nieruchomości może być odłączona tylko wtedy, gdy zostaną przedstawione dokumenty stanowiące podstawę oznaczenia nieruchomości zarówno co do części odłączonej, jak i co do części pozostałej. Nie narusza to przewidzianych w przepisach szczególnych ograniczeń podziału nieruchomości.

2. W razie odłączenia części nieruchomości urządza się dla tej części osobną księgę wieczystą, chyba że ma ona być połączona z inną nieruchomością, dla której księga jest już prowadzona. O odłączeniu części nieruchomości biuro zawiadamia organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków.

§ 17. 1. Uprawnionego określa się w księdze wieczystej według następujących danych:

1) Państwo - przez wymienienie Skarbu Państwa, ze wskazaniem właściwej jednostki budżetowej, lub przez wymienienie państwowej osoby prawnej wykonującej uprawnienia płynące z własności państwowej, z podaniem jej nazwy i siedziby,

2) osoby fizyczne - według imienia (imion), nazwiska i imion rodziców,

3) organizacje spółdzielcze i inne niepaństwowe osoby prawne oraz inne organizacje społeczne lub organizacje polityczne - według ich nazwy i siedziby.

2. Jeżeli prawo przysługuje kilku osobom wspólnie, wymienia się we wpisie udział każdego ze współuprawnionych, a w wypadku wspólności, w której udziały nie są oznaczone według ułamków - rodzaj tej wspólności.

3. Oznaczenie właściwej jednostki budżetowej, wynikające z podstawy wpisu, następuje z urzędu, a w pozostałych wypadkach albo w razie późniejszych zmian - na wniosek. Przy wpisie Państwa jako właściciela terenu oddanego w użytkowanie wieczyste wymienia się organ, który zawarł umowę użytkowania wieczystego.

4. Zmiany imion i nazwisk oraz nazw osób prawnych i organizacji społecznych wpisuje się na podstawie dokumentów urzędowych, na wniosek albo z urzędu.

§ 18. 1. We wszystkich działach księgi wieczystej w łamie 1 "Wzmianka o wniosku" zamieszcza się wzmianki o wniosku.

2. Wzmianka o wniosku składa się z numeru kolejnego dziennika Kw, którym oznaczony został wniosek, z dodaniem dwóch końcowych cyfr danego roku. Jeżeli wniosek dotyczy wpisów w dwóch lub więcej działach tej samej lub różnych ksiąg, wzmianki o tym wniosku zamieszcza się w każdym z tych działów. Wzmiankę wykreśla się przez podkreślenie jej czerwoną linią.

3. Przepisy ustępów porzedzających stosuje się odpowiednio do wzmianki o rewizji lub rewizji nadzwyczajnej.

§ 19. We wszystkich działach księgi wieczystej, z wyjątkiem części działu I obejmującej oznaczenie nieruchomości w łamie 2 "Numer bieżący wpisu", wpisuje się kolejny numer wpisu według chwili jego dokonania.

§ 20. Dział I księgi wieczystej składa się z części "Oznaczenie nieruchomości" (dział I-O) i części "Spis praw związanych z własnością" (dział I-Sp).

§ 21. W dziale I-O wpisuje się:

1) w łamie 2 "Numer bieżący nieruchomości" - kolejne numery nieruchomości i kolejne numery terenów oddanych w użytkowanie wieczyste z dodaniem liter "Wu"; numerację wpisów dotyczących terenów oddanych w użytkowanie wieczyste prowadzi się od początku,

2) w łamie 3 "Położenie" - dane określające położenie nieruchomości gruntowej, jak: miejscowość, gmina lub miasto, w miastach także ulica i numer porządkowy, a w miastach podzielonych na dzielnice - nazwa dzielnicy; przy wpisach dotyczących lokalu stanowiącego odrębną własność przytacza się dane o jego usytuowaniu w budynku (dom frontowy, kondygnacja itp.),

3) w łamie 4 "Mapa i opis" - numery kart akt księgi wieczystej, pod którymi w tych aktach znajdują się wyrys z mapy ewidencyjnej lub inna mapa sporządzona na podstawie ewidencji gruntów i budynków oraz wypis z rejestru gruntów; wyrys, mapa i wypis powinny być opatrzone klauzulą właściwego organu prowadzącego ewidencję, stwierdzającą, że są przeznaczone do dokonywania wpisów w księgach wieczystych; w łamie tym wpisuje się także numery działek wchodzących w skład nieruchomości według oznaczenia na mapie; przy wpisach dotyczących lokalu określonego w pkt 2 wpisuje się liczbę izb, ich rodzaj oraz numer karty akt, pod którym znajduje się podstawa oznaczenia lokalu,

4) w łamie 5 "Sposób korzystania" - dane określające charakter gospodarczy nieruchomości, jak: grunt orny, sad, las, działka zabudowana lub nie zabudowana, lokal mieszkalny, działka gruntu w użytkowaniu wieczystym do dnia ......., przeznaczona pod zabudowę małym domem mieszkalnym, a jeżeli na takim terenie znajduje się budynek stanowiący odrębną nieruchomość, dokonuje się ponadto wpisu: stanowiący odrębną nieruchomość budynek o kubaturze .... m3, przeznaczony na ......,

5) w łamie 6 "Obszar" - powierzchnię nieruchomości gruntowej wyrażonej w miarach metrycznych; przy wpisach dotyczących lokalu stanowiącego odrębną własność w łamie tym przytacza się dane o powierzchni użytkowej lokalu,

6) w łamie 7 "Do bieżącego numeru nieruchomości" - numer bieżący z łamu 2, którego dotyczy wpis w łamie 8,

7) w łamie 8 "Stan w czasie urządzenia księgi wieczystej, przyłączenia i odłączenia" - oznaczenie poprzedniej księgi przy urządzeniu księgi wieczystej lub przy przyłączeniu innej nieruchomości do nieruchomości w istniejącej księdze, jak również oznaczenie nowej księgi, do której nastąpiło odłączenie części nieruchomości; ponadto w łamie tym zaznacza się sprostowanie niezgodności wpisów w dziale I-O z danymi z ewidencji gruntów i budynków.

§ 22. 1. Przy przyłączeniu nieruchomości lub ich części wpisuje się oznaczając kolejnymi numerami bieżącymi także przyłączone nieruchomości (części nieruchomości). Nieruchomość powstałą w wyniku połączenia wpisuje się pod nowym numeram bieżącym, a wpisy dotyczące nieruchomości o numerach niższych niż nieruchomość ostatnia podkreśla się linią czerwoną w łamach 2-6.

2. Pod nowym numerem bieżącym wpisuje się także nieruchomość powstałą w wyniku odłączenia jej części, a poprzedni wpis podkreśla się w sposób wskazany w ust. 1.

3. Przy wpisywaniu terenu oddanego w użytkowanie wieczyste wpis dotyczący nieruchomości pozostaje w dotychczasowej postaci.

§ 23. 1. W dziale I-Sp wpisuje się:

1) w łamie 3 "Oznaczenie prawa" - określenie praw rzeczowych związanych z własnością wpisanej nieruchomości jako władnącej,

2) w łamie 4 "Zmiany" - zmiany dotyczące praw wpisanych w łamie 3, z powołaniem numeru bieżącego wpisu z łamu 2, którego zmiana dotyczy,

3) w łamie 5 "Wykreślenia" - wykreślenie praw i zmian wpisanych w łamach 3 i 4, z powołaniem numeru bieżącego wpisu z łamu 2, którego wykreślenie dotyczy.

2. W dziale I-Sp ujawnia się stosunkowy udział właściciela lokalu we współwłasności nieruchomości, z której lokal został wydzielony, a jeżeli przedmiot odrębnej własności stanowi lokal w budynku znajdującym się na terenie oddanym w użytkowanie wieczyste - udział w prawie użytkowania wieczystego i w prawie własności wspólnych części budynku, pozostałych po wydzieleniu lokali.

§ 24. W dziale II wpisuje się:

1) w łamie 3 "Właściciel" - uprawnionych z tytułu własności lub użytkowania wieczystego stosownie do § 17, wysokość ich udziałów lub rodzaj własności,

2) w łamie 4 "Numer bieżący nieruchomości" - odpowiednie bieżące numery nieruchomości, określone w § 21, do których odnoszą się wpisy,

3) w łamie 5 "Podstawa nabycia" - podstawę wpisu, a w szczególności akt notarialny, stwierdzenie nabycia spadku, stwierdzenie zasiedzenia własności nieruchomości; jednocześnie z wpisaniem nowego właściciela wpisy dotyczące poprzedniego właściciela w łamach 2-5 podkreśla czerwoną linią.

§ 25. Przed dokonaniem wpisów dotyczących użytkowania wieczystego zamieszcza się przez wszystkie łamy działu II napis: "Wpisy dotyczące użytkowania wieczystego". Jeżeli na terenie oddanym w użytkowanie wieczyste znajduje się budynek stanowiący odrębną nieruchomość, napis ten uzupełnia się przez dodanie słów: "i własność budynku stanowiącego odrębną nieruchomość". Numerację wpisów w łamie 2 dokonywanych po takim napisie prowadzi się od początku. Wpisy dotyczące Skarbu Państwa pozostają w dotychczasowej postaci.

§ 26. W dziale III wpisuje się:

1) w łamie 3 "Ciężary i ograniczenia" - wszelkie obciążające nieruchomość lub użytkowanie wieczyste, ograniczone prawa rzeczowe, z wyjątkiem hipotek, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością lub użytkowaniem wieczystym, prawa osobiste i roszczenia, z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek; w łamie tym wpisuje się ubezwłasnowolnienie właściciela,

2) w łamie 4 "Do numeru bieżącego wpisu" - numer bieżący wpisu z łamu 2, którego dotyczy zmiana,

3) w łamie 5 "Wpis" - zmiany praw, ograniczeń i roszczeń wpisanych w łamie 3, a w szczególności zmianę pierwszeństwa, późniejsze łączne obciążenie prawem innej nieruchomości, ubezwłasnowolnienie uprawnionego,

4) w łamie 6 "Wykreślenie" - wykreślenie zmian wpisanych w łamie 5,

5) w łamie 7 "Do numeru bieżącego wpisu" - numer bieżący wpisu z łamu 2, którego dotyczy wykreślenie praw, ograniczeń i roszczeń,

6) w łamie 8 - wykreślenie praw, ograniczeń i roszczeń.

§ 27. W dziale IV wpisuje się:

1) w łamie 3 "Suma" - cyframi arabskimi kwotę hipoteki; w razie częściowych wykreśleń tej kwoty wpisuje się najpierw kwotę podlegającą wykreśleniu, a następnie po podkreśleniu jej czarną linią wpisuje się kwotę hipoteki pozostałą po odliczeniu kwoty wykreślonej; kwoty hipoteki kaucyjnej ustanowionej jednocześnie z hipoteką zwykłą na zabezpieczenie kosztów i należności ubocznych wpisuje się osobno pod sumą hipoteki zwykłej,

2) w łamie 4 "Hipoteka" - słowami kwotę hipoteki, jej rodzaj i termin zapłaty wierzytelności zabezpieczonej hipoteką; w łamie tym wpisuje się dane o pierwszeństwie, jeżeli zostało ono unormowane w szczególny sposób, oraz roszczenia dotyczące hipotek,

3) w łamie 5 "Do numeru bieżącego wpisu" - numer bieżący wpisu z łamu 2, którego dotyczy zmiana,

4) w łamie 6 "Suma" - kwotę hipoteki, której dotyczy zmiana nie będąca wykreśleniem,

5) w łamie 7 "Wpis" - zmiany wpisów z łamu 3 i 4, z wyjątkiem wykreśleń; w szczególności w łamie tym wpisuje się zmianę pierwszeństwa, zmianę w osobach wierzycieli, zmianę hipoteki kaucyjnej na zwykłą, łączne obciążenie innej nieruchomości po wpisaniu hipoteki, zmianę w oprocentowaniu i terminach płatności oraz ubezwłasnowolnienie uprawnionego,

6) w łamie 8 "Wykreślenie" - wykreślenie zmian wpisanych w łamie 6 i 7,

7) w łamie 9 "Do bieżącego numeru wpisu" - numer bieżący wpisu z łamu 2, którego dotyczy całkowite lub częściowe wykreślenie hipoteki,

8) w łamie 10 "Suma" - kwotę hipoteki podlegającą wykreśleniu,

9) w łamie 11 - całkowite lub częściowe wykreślenie hipoteki.

§ 28. W razie oddania terenu państwowego w użytkowanie wieczyste przed dokonaniem odpowiednich wpisów w działach III i IV zamieszcza się napis określony w § 25. Numerację wpisów w łamie 2 dokonywanych po tym napisie prowadzi się od początku. Wpisy obejmujące utrzymane w mocy obciążenia nieruchomości stają się wpisami dotyczącymi użytkowania wieczystego.

§ 29. Przy wpisie ostrzeżenia o niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym wymienia się prawo, przeciwko któremu jest ono skierowane, oraz osobę, której roszczenie zostało przez wpis ostrzeżenia zabezpieczone.

§ 30. 1. W księdze wieczystej nieruchomości, z której wydzielone zostały lokale, wpisuje się:

1) w dziale I-O:

a) w łamie 2 - dalszy numer bieżący,

b) w łamie 4 - części wspólne, które pozostały po wydzieleniu lokali, oraz numer karty akt, pod którym znajduje się podstawa oznaczenia lokalu,

c) w łamie 7 - numer bieżący nieruchomości, z której lokale wydzielono,

d) w łamie 8 - wszystkie lokale według ich numerów i oznaczenia w księdze wieczystej;

2) w dziale II:

w łamie 3 - właścicieli wydzielonych lokali oraz stosunek, w jakim każdy z nich uczestniczy we wspólnej własności; nie wymienia się nazwisk właścicieli, lecz numer lokalu i oznaczenie księgi wieczystej lokalu;

3) w dziale III:

a) w łamie 2 - dalszy numer bieżący,

b) w łamie 3 - wzmiankę: "Wszelkie ciężary ciążące na lokalach wydzielonych z nieruchomości ciążą na przynależnych do nich udziałach we współwłasności",

c) w łamie 8 - wykreślenie wszystkich obciążeeń, z wyjątkiem służebności gruntowych;

4) w dziale IV:

a) w łamie 2 - dalszy numer bieżący,

b) w łamie 4 - wzmiankę określoną w pkt 3 lit. b),

c) w łamach 10 i 11 - wykreślenie wszystkich obciążeń.

2. Wszelkich wpisów dotyczących wydzielonego lokalu i praw na tym lokalu dokonuje się wyłącznie w księgach wieczystych poszczególnych lokali.

3. Wpisów dotyczących sposobu wykonywania zarządu wspólną nieruchomością dokonuje się w księdze wieczystej nieruchomości, z której lokale zostały wydzielone.

4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio, jeżeli przedmiot odrębnej własności stanowią lokale w budynku znajdującym się na terenie oddanym w użytkowanie wieczyste. Jeżeli nie wszystkie lokale w takim budynku są sprzedawane przez Państwo równocześnie, w księdze wieczystej, z której poszczególne lokale są wydzielane, dokonuje się tylko wpisu w łamie 8.

§ 31. Jeżeli prawo obciąża dwie lub więcej nieruchomości, zaznacza się to z urzędu w każdym wpisie tego prawa, wymieniając wszystkie nieruchomości obciążone. Również o wygaśnięciu tego prawa względem jednej nieruchomości zaznacza się z urzędu w księgach wieczystych pozostałych nieruchomości.

§ 32. W celu bliższego określenia treści prawa lub roszczenia, ze względu na przejrzystość księgi wieczystej, mogą być powołane we wpisie tego prawa lub roszczenia dokładnie oznaczone części dokumentów będących podstawą wpisu. Powołane części dokumentów uważa się za objęte treścią wpisu.

§ 33. 1. Łamami głównymi poszczególnych działów księgi wieczystej są: łam 8 działu I-O, łamy 3, 4 i 5 działu I-Sp, łam 5 działu II, łamy 3, 5, 6 i 8 działu III oraz łamy 4, 7, 8 i 11 działu IV.

2. Poza danymi wymienionymi w odpowiednich przepisach w łamach głównych wszystkich działów wpisuje się numer i datę wniosku oraz dane o podstawie wpisu (nazwa i numer dokumentu); zamieszcza się tam także datę wpisu i podpis notariusza.

3. Przy powołaniu dokumentów będących podstawą wpisu i wniosków wskazuje się numery karty akt księgi wieczystej, pod którymi w tych aktach zostały one umieszczone. Dotyczy to także wypadku, gdy wniosek lub dokument znajduje się w aktach innej księgi wieczystej prowadzonej w tym samym biurze.

§ 34. Przy dokonywaniu wpisu wykreślenia podkreśla się czerwoną linią wpis podlegający wykreśleniu. W razie częściowego wykreślenia podkreśla się tylko część wpisu podlegającą wykreśleniu. Jeżeli jednak podkreślenie części wpisu zmniejsza przejrzystość dokonanych wpisów, wpis podkreśla się w całości; pozostającą nadal w mocy część wpisu przepisuje się.

§ 35. 1. Wpisów dokonuje się wyraźnym pismem bez posługiwania się skrótami, chyba że są one powszechnie stosowane.

2. Niedopuszczalne jest usuwanie lub zamazywanie tekstu w księdze wieczystej. Omyłki w treści wpisu stwierdzone w czasie jego dokonywania prostuje się przez przekreślenie linią czarną tekstu błędnego i wpisanie w jego miejsce pomiędzy liniami tekstu właściwego. Omówienie poprawek zamieszcza się na końcu treści wpisu przed podpisem notariusza.

3. Sprostowanie usterek wpisu po jego dokonaniu następuje z urzędu w sposób określony w ust. 2 niezwłocznie po ich dostrzeżeniu.

§ 36. W razie całkowitego przeniesienia nieruchomości do innej księgi wieczystej, księgę wieczystą zamyka się.

§ 37. W wypadku określonym w paragrafie poprzedzającym, jak również w innych wypadkach zamknięcia księgi wieczystej, określonych w przepisach szczególnych, na pierwszej stonie księgi zamieszcza się notatkę o zamknięciu podpisaną przez notariusza i zaopatrzoną w datę, a także przekreśla się wszystkie strony zawierające wpisy czerwonymi liniami na krzyż. W trści notatki wskazuje się podstawę zamknięcia księgi. Na okładce akt księgi wieczystej zamieszcza się napis "księga zamknięta".

§ 38. Zamknięte księgi wieczyste wraz z ich aktami składa się do archiwum.

§ 39. Akta księgi wieczystej prowadzi się w sztywnych okładkach, na których zamieszcza się dane wymienione w § 11. Okładki powinny być zaopatrzone w przyczepki z mocnego papieru wystające na dole z uwidocznionym na nich oznaczeniem akt.

§ 40. Do akt księgi wieczystej załącza się w porządku chronologicznym według daty wpływu dokumenty i inne pisma dotyczące księgi wieczystej. Karty akt numeruje się kolejno.

§ 41. W aktach księgi wieczystej powinien znajdować się spis dokumentów. Do spisu dokumentów wpisuje się kolejno dokumenty stanowiące podstawę wpisu, wskazując numer karty akt księgi wieczystej, pod którym w tych aktach dokument się znajduje.

§ 42. Jeżeli przedmiotem wniosku są wpisy w dwóch lub więcej księgach wieczystych, wniosek załącza się do akt jednej z tych ksiąg. Wniosek o odłączenie części nieruchomości załącza się do akt księgi wieczystej nieruchomości, do której przenosi się odłączoną część nieruchomości. Poza tym stosuje się przepis § 33 ust. 3.

Rozdział 2

Postępowanie przynaglające.

§ 43. 1. Biuro właściwe do prowadzenia księgi wieczystej, po otrzymaniu wiadomości o zmianie właściciela, wzywa nowego właściciela, aby w wyznaczonym terminie złożył wniosek o wpis swego prawa, pod rygorem wymierzenia grzywny. Termin wyznaczony w postanowieniu zawierającym wezwanie może być z uzasadnionych przyczyn przedłużony.

2. Osoba wezwana obowiązana jest dołączyć do wniosku odpowiednie dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz podjąć inne czynności konieczne do dokonania wpisu, a w szczególności uiścić należne koszty sądowe.

§ 44. 1. Jeżeli osoba wezwana nie uczyni zadość wezwaniu w oznaczonym terminie albo uczyni to w sposób niedostateczny, a jej wyjaśnienia okażą się niewystarczające, biuro wymierzy jej grzywnę w wysokości nie przekraczającej 500 zł i niezwłocznie ponowi wezwanie, zagrażając dalszą grzywną, a w wypadku bezskuteczności tego wezwania, powtórzy tę czynność dopóki wezwany nie zastosuje się do zarządzenia. Każde wezwanie może się opierać tylko na nowym postanowieniu. Każda następna grzywna nie może przekraczać kwoty 1500 zł.

2. Jeżeli obowiązany do ujawnienia swego prawa dostosował się do wezwania, biuro może na wniosek lub z urzędu zwolnić od grzywien nałożonych, a jeszcze nie uiszczonych.

§ 45. 1. Jeżeli wniosek o wpis własności zostanie złożony bez wezwania, a istnieje przeszkoda do wpisu tego prawa, biuro wyznacza termin do jej usunięcia pod rygorem wszczęcia postępowania przynaglającego.

2. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu biuro ponownie wyznaczy wnioskodawcy odpowiedni termin do usunięcia przeszkody pod rygorem wymierzenia grzywny. Przepisy § 44 stosuje się odpowiednio.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się także w razie niezachowania warunków formalnych wniosku o wpis własności lub nieuiszczenia należnych kosztów sądowych.

§ 46. Jeżeli kilkakrotne wezwania o usunięcie przeszkody do wpisu własności lub o usunięcie braków formalnych wniosku albo o uiszczenie należnych kosztów okażą się bezskuteczne, biuro może zawiesić postępowanie w sprawie wpisu własności, stosując odpowiednio przepisy kodeksu postępowania cywilnego o zawieszeniu postępowania w razie niewykonania przez stronę zarządzeń.

§ 47. W razie gdy właściwy organ państwowy złożył wniosek o wpis własności państwowej, biuro w wypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku lub przeszkody do wpisu prawa podejmie z urzędu czynności, jakie stosownie do okoliczności uzna za potrzebne do usunięcia tych braków lub przeszkody. Przepis paragrafu poprzedzającego stosuje się odpowiednio.

§ 48. Do wniosków o wpis własności nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania cywilnego i przepisów o kosztach sądowych w sprawach cywilnych - o zwrocie pisma.

Rozdział 3

Zakładanie ksiąg wieczystych.

§ 49. Wniosek o założenie księgi wieczystej powinien zawierać w szczególności:

1) wskazanie księgi wieczystej, która zginęła lub uległa zniszczeniu, jeżeli nieruchomość była już do takiej księgi wpisana, lub wskazanie zbioru dokumentów, jeżeli zbiór taki dla nieruchomości był prowadzony; jeżeli nieruchomość nie miała księgi wieczystej ani zbioru dokumentów - odpowiednie oświadczenie w tej sprawie,

2) określenie miejsca położenia, obszaru oraz sposobu korzystania z nieruchomości,

3) wymienienie wszystkich osób, na których rzecz własność ma być wpisana, w sposób określony w § 17, wskazanie ich adresów albo oświadczenie, że niektóre z tych danych nie są wnioskodawcy znane,

4) powołanie tytułu własności nieruchomości,

5) wyszczególnienie obciążających nieruchomość ograniczonych praw rzeczowych lub ograniczeń w rozporządzaniu lub oświadczenie wnioskodawcy, że nie wie o istnieniu takich praw lub ograniczeń.

§ 50. 1. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty stwierdzające nabycie własności nieruchomości określonej we wniosku oraz dokumenty stanowiące podstawę oznaczenia nieruchomości. Jeżeli dokument stwierdzający nabycie własności zaginął lub uległ zniszczeniu, a wnioskodawca nie ma urzędowo poświadczonego wypisu tego dokumentu, powinien powołać inne dowody na stwierdzenie nabycia własności nieruchomości określonej we wniosku.

2. Obowiązek dołączenia dokumentów stwierdzających nabycie własności nie dotyczy osób, których prawa ujawnione zostały w zbiorze dokumentów.

§ 51. 1. Z chwilą wszczęcia postępowania o założenie księgi wieczystej zakłada się akta księgi wieczystej, do których załącza się wszelkie dokumenty i inne pisma dotyczące tego postępowania.

2. Jeżeli dla nieruchomości prowadzony jest zbiór dokumentów, dołącza się go do akt księgi wieczystej. Dotyczy to także, w niezbędnym zakresie, dokumentów należących do zaginionej lub zniszczonej księgi wieczystej lub części takiej księgi, które zostały odnalezione.

3. Po dołączeniu do akt zbioru dokumentów lub części księgi, o których mowa w ustępie poprzedzającym, na okładce akt zamieszcza się odpowiednią notatkę.

§ 52. 1. Biuro w postępowaniu o założenie księgi wieczystej przeprowadza dowody, jakie stosownie do okoliczności uzna za potrzebne, biorąc z urzędu pod uwagę w szczególności: zbiory dokumentów, dokumenty należące do zaginionej lub zniszczonej księgi wieczystej oraz zachowane części takiej księgi, a także dane z ewidencji gruntów i budynków.

2. Dla ustalenia koniecznych dowodów biuro może przeprowadzić odpowiednie dochodzenie. Jeżeli zbiór dokumentów prowadzony jest przez biuro, które nie jest właściwe do założenia księgi wieczystej, biuro właściwe zarząda niezwłocznie nadesłania tego zbioru.

§ 53. Biuro wzywa w razie potrzeby do złożenia wyjaśnień i dokumentów przede wszystkim:

1) osobę wymienioną jako właściciel w zbiorze dokumentów prowadzonym dla tej nieruchomości,

2) osobę wymienioną jako właściciel w zachowanej części księgi wieczystej, która zaginęła lub uległa zniszczeniu, a także następców prawnych tej osoby,

3) osobę wymienioną jako właściciel w ewidencji gruntów i budynków,

4) posiadacza nieruchomości.

§ 54. W razie gdy nieruchomość jest przedmiotem współwłasności, biuro może poprzestać na wyjaśnieniach jednego współwłaściciela, jeżeli uzna je za wystarczające. Jednakże o złożeniu tych wyjaśnień biuro zawiadamia pozostałych współwłaścicieli, którzy w terminie dwutygodniowym od dnia doręczenia zawiadomienia mogą zapoznać się z nimi i złożyć ewentualne oświadczenia.

§ 55. 1. Jeżeli prawo własności tego, kto ma być wpisany w zakładanej księdze wieczystej, nie zostało dostatecznie wykazane, biuro zarządzi dokonanie obwieszczeń publicznych.

2. Cofnięcie wniosku po zarządzeniu przez biuro obwieszczeń jest bezskuteczne, jeżeli z treści wniosku wynika, że wnioskodawca jest właścicielem.

§ 56. 1. Biuro nie dokonuje obwieszczeń przy założeniu księgi wieczystej:

1) dla nieruchomości państwowej,

2) dla nieruchomości, dla której prowadzony był zbiór dokumentów określony w art. 2 i 4 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o mocy prawnej ksiąg wieczystych na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska (Dz. U. Nr 66, poz. 410).

2. W wypadku określonym w ust. 1 pkt 2 założenie księgi wieczystej następuje przez wpisanie oznaczenia w dziale I-O na podstawie danych ewidencji gruntów i budynków oraz przez wpisanie wszystkich praw ujawnionych w takim zbiorze.

§ 57. 1. Obwieszczenie powinno zawierać:

1) oznaczenie nieruchomości w sposób określony w § 49 pkt 1 i 2,

2) wymienienie osób przypisujących sobie prawo własności, w sposób określony w § 17 ust. 1 pkt 2, oraz wskazanie ich adresów,

3) wezwanie wszystkich, którzy roszczą sobie prawo własności, ograniczone prawa rzeczowe albo prawa ograniczające możność rozporządzania nieruchomością, ażeby w terminie wymienionym w obwieszczeniu zgłosili w biurze swoje prawa i złożyli potrzebne do ich wykazania dokumenty, pod rygorem pominięcia ich praw w zakładanej księdze wieczystej.

2. Termin wymieniony w ust. 1 pkt 3 nie może być krótszy niż jeden miesiąc i nie dłuższy niż trzy miesiące.

§ 58. 1. Obwieszczenie wywiesza się w budynku, w którym znajduje się biuro właściwe do założenia księgi wieczystej, oraz w budynku urzędu terenowego organu administracji państwowej stopnia podstawowego, na którego obszarze nieruchomość jest położona.

2. Obwieszczenie może być podane do wiadomości publicznej także w inny sposób zwyczajowo w danej miejscowości przyjęty.

§ 59. W postępowaniu o założenie księgi wieczystej biuro bierze także pod uwagę wnioski o ujawnienie prawa przez złożenie dokumentu do zbioru dokumentów, jeżeli wnioski te wpłynęły w toku postępowania lub przed jego wszczęciem, a nie zostały jeszcze rozstrzygnięte.

§ 60. 1. Jeżeli w toku postępowania o założenie księgi wieczystej wyniknie spór o prwo własności, biuro założy księgę wieczystą, dokona w niej wpisów na rzecz tego, czyje prawo własności uzna za dostatecznie wykazane, wpisując równocześnie ostrzeżenie na rzecz tego, kto rości sobie prawo własności.

2. Ostrzeżenie ulega wykreśleniu z urzędu, jeżeli ten, na czyją rzecz je wpisano, nie wykaże przed upływem sześciu miesięcy od dnia zawiadomienia o wpisie, że wystąpił o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym.

§ 61. 1. W razie zgłoszenia ograniczonych praw rzeczowych, biuro wezwie przed założeniem księgi wieczystej tego, kto ma być wpisany jako właściciel, do złożenia oświadczenia co do zgłoszonych praw. W razie sporu stosuje się odpowiednio przepisy § 60.

2. Przepis ustępu poprzedzającego stosuje się odpowiednio do ograniczeń w rozporządzaniu nieruchomością.

§ 62. 1. Ograniczone prawa rzeczowe i inne obciążenia wpisuje się z pierwszeństwem wynikającym z daty ich powstania. Jednakże prawom, które były ujawnione w zbiorze dokumentów, służy pierwszeństwo przed prawami nie ujawnionymi w tym zbiorze. Prawom ujawnionym w zbiorze służy wzajemnie pierwszeństwo wynikające z tego zbioru.

2. Przy zakładaniu księgi wieczystej dla nieruchomości, której księga wieczysta zaginęła lub uległa zniszczeniu, o stopniu pierwszeństwa praw wpisanych w zaginionej lub zniszczonej księdze, które zachowały moc prawną, rozstrzyga pierwszeństwo służące im wdług zaginionej lub zniszczonej księgi. Prawom tym służy pirwszeństwo przed prawami wpisywanymi na podstawie zbiorów dokumentów.

3. Prawa, których wzajemnego stosunku pierwszeństwa nie można ustalić, wpisuje się z równym pierwszeństwem.

4. W razie sporu co do pierwszeństwa stosuje się odpowiednio przepis § 60, z tym jednak, że termin do wystąpienia o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym wynosi 3 miesiące.

§ 63. 1. Przy rozważeniu zebranego w sprawie materiału biuro zakłada księgę wieczystą, dokonując w niej odpowiednich wpisów.

2. We wpisach dokonanych przy założeniu księgi wieczystej zaznacza się "wpisano przy założeniu księgi wieczystej". Wzmianek o wniosku o założenie księgi wieczystej nie zamieszcza się.

3. Jeżeli dla nieruchomości była już prowadzona księga wieczysta, która zaginęła lub uległa zniszczeniu, wpisuje się o tym w dziale I-O w łamie 8, podając oznaczenie księgi zaginionej lub zniszczonej.

§ 64. O założeniu księgi wieczystej i o dokonaniu w niej wpisów zawiadamia się wszystkich zainteresowanych, a także właściwy organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków. Zawiadomienie to doręcza się razem z odpisem postanowienia o założeniu księgi zarządzającego dokonanie wpisów.

§ 65. Do postępowania przewidzianego w niniejszym rozdziale nie stosuje się przepisów kodeksu postępowania cywilnego dotyczących zaginięcia lub zniszczenia akt.

Rozdział 4

Biurowość.

§ 66. 1. Biuro - dla spraw dotyczących ksiąg wieczystych - prowadzi według ustalonych wzorów:

1) repertorium ksiąg wieczystych (Rep. Kw),

2) repertorium archiwum (Rep. Ar.),

3) dziennik ksiąg wieczystych (Dz. Kw.),

4) dziennik postępowania przynaglającego (Dz. Pn.),

5) dziennik odpisów (Dz. Odp.),

6) kartoteka "spis właścicieli" nieruchomości.

2. Księgi biurowe powinny być oprawione, a stronice ponumerowane. Na okładkach i na pierwszych stronach tych ksiąg zamieszcza się nazwę biura, w którym księga jest prowadzona, oraz numer tomu właściwej księgi, jeżeli składa się ona z więcej niż jednego tomu. Na ostatniej stronie zamieszcza się poświadczenie kierownika biura albo upoważnionego przez niego notariusza, stwierdzające ogólną liczbę stron.

§ 67. Omyłki w księgach biurowych prostuje się przez przekreślenie błędnego tekstu w sposób umożliwiający odczytanie go i przez wpisanie tekstu prawidłowego.

§ 68. Repertoria Kw i Ar prowadzi się w sposób ciągły, a pozostałe księgi biurowe - według rocznych okresów kalendarzowych, rozpoczynając nową numerację z początkiem roku.

§ 69. 1. Do repertorium Kw wpisuje się księgi wieczyste z chwilą założenia lub urządzenia nowej księgi wieczystej albo z chwilą otrzymania księgi wieczystej z innego biura.

2. Do repertorium Kw wpisuje się również akta księgi wieczystej w postępowaniu o założenie księgi wieczystej. Akta wpisuje się pod numerem kolejnym, który nadaje się założonej następnie księdze wieczystej.

§ 70. 1. W łamie 1 repertorium Kw wpisuje się numer bieżący, który nadaje się księdze wieczystej z chwilą jej wpisania do repertorium. W dalszych łamach wpisuje się dane wskazane napisami łamów, a w szczególności:

1) w łamie 2 - datę założenia lub urządzenia księgi wieczystej,

2) w łamie 3 - datę przejęcia księgi wieczystej z innego biura i poprzedni numer,

3) w łamie 4 - miejscowość i gminę, a w miastach ponadto ulicę i numer porządkowy,

4) w łamie 5 - datę założenia i numer nowego tomu,

5) w łamie 16 - dane, których zapisanie ze szczególnych przyczyn jest konieczne lub celowe, np. "księga obejmująca lokal stanowiący odrębną nieruchomość", "teren państwowy oddany w użytkowanie wieczyste".

2. W poszczególnych łamach wpisuje się także wszelkie późniejsze zmiany. Zapisy, które wskutek tych zmian stały się bezprzedmiotowe, podkreśla się linią czerwoną. Tak samo podkreśla się w łamie 1 numery ksiąg, które zostały oddane do archiwum lub przekazane innemu biuru.

§ 71. 1. W razie gdy przejęcie ksiąg wieczystych jest następstwem połączenia obszarów właściwości biur, prezes właściwego sądu wojewódzkiego określa, które repertorium będzie prowadzone nadal jako repertorium połączonych obszarów. W tym wypadku do repertorium tego nie wpisuje się ksiąg wieczystych wpisanych do innych repertoriów. Repertoria te zamyka się przez podkreślenie ostatniego wpisu podwójną czerwono-czarną linią i używa się ich nadal z oznaczeniem dla odróżnienia literami A, B itd.

2. W razie włączenia tylko części obszaru właściwości jednego biura do obszaru właściwości innego biura, prezes właściwego sądu wojewódzkiego zarządza bądź pozostawienie repertorium w biurze, którego obszar właściwości został podzielony, bądź przekazanie go wraz z przekazanymi księgami wieczystymi. W tym ostatnim wypadku biuro, które przekazało repertorium, zakłada nowe repertorium i wpisuje do niego księgi wieczyste prowadzone dla nieruchomości pozostałych na obszarze jego właściwości.

3. Jeżeli zmiana obszaru właściwości biur połączona jest ze zmianą obszarów właściwości sądów wojewódzkich, czynności podejmowane stosownie do przepisów ust. 1 i 2 przez prezesa sądu wojewódzkiego podejmuje Minister Sprawiedliwości.

§ 72. 1. Do repertorium Ar wpisuje się księgi wieczyste zamknięte.

2. Księgom wieczystym nadaje się nową numerację odpowiadającą numerom bieżącym, pod którymi wpisane zostają do repertorium Ar.

3. Nowy numer umieszcza się na księgach wieczystych pod numerem dawnym. Poprzednie sygnatury powinny pozostać widoczne.

§ 73. 1. Do dziennika Kw wpisuje się:

1) wnioski o wpisy w księdze wieczystej,

2) wnioski o założenie księgi wieczystej,

3) rewizje od dokonanych wpisów,

4) zawiadomienia o rewizjach nadzwyczajnych.

2. Wnioski, rewizje i zawiadomienia wymienione w ust. 1 wpisuje się pod numerami bieżącymi w kolejności ich wpływu. Na wnioskach, rewizjach i zawiadomieniach umieszcza się numer dziennika z dodaniem dwóch ostatnich cyfr roku.

3. Do dziennika Kw wpisuje się dalsze pisma dotyczące tej samej sprawy tylko wówczas, gdy zawierają one nowe wnioski o wpis.

§ 74. 1. Do dziennika Pn wpisuje się:

1) sprawy wszczęte w postępowaniu przynaglającym, w szczególności:

a) wskutek zawiadomienia sądu, państwowej komisji arbitrażowej, prokuratora i organu administracji państwowej o zmianie właściciela,

b) wskutek otrzymania przez biuro wiadomości o zmianie właściciela, poza wypadkami wymienionymi pod lit. a),

c) po bezskutecznym upływie terminu wyznaczonego wnioskodawcy do usunięcia przeszkody do wpisu prawa własności, do usunięcia braków formalnych wniosku o wpis prawa własności albo do uiszczenia opłat od takiego wniosku (§ 45).

2) inne sprawy wszczęte z urzędu.

2. W poszczególnych łamach wpisuje się w szczególności: datę wpływu zawiadomienia będącego podstawą wszczęcia postępowania, a w braku takiego zawiadomienia - datę faktycznego wszczęcia postępowania, podstawę wszczęcia postępowania, właścicieli zobowiązanych do ujawnienia swego prawa i ich adresy, daty wezwań, grzywny i ich egzekucję oraz sposób załatwienia.

§ 75. Do dziennika Odb. wpisuje się wszelkie wydawane przez biuro odpisy ksiąg wieczystych lub dokumentów znajdujących się w aktach ksiąg wieczystych.

§ 76. 1. Spis właścicieli nieruchomości wpisanych w księdze wieczystej prowadzi się systemem kartotekowym. Jedna karta powinna obejmować wszystkie nieruchomości obojga małżonków.

2. Dane dotyczące każdego właściciela umieszcza się w spisie tylko raz. W łamie 2 wykazuje się wszystkie księgi wieczyste dotyczące nieruchomości tego właściciela. Jeżeli w którejś z ksiąg zostanie wpisany inny właściciel lub jeżeli księga wieczysta zostanie zamknięta, podkreśla się dane dotyczące tej księgi w łamie 2 linią czerwoną. Jeżeli wykreśleniu ulegają wszystkie zapisy w łamie 2, odpowiednia karta powinna być usunięta z kartoteki.

§ 77. Jeżeli przepisy rozdziału niniejszego nie stanowią inaczej, do czynności z zakresu biurowości stosuje się odpowiednio przepisy o biurowości sądów wojewódzkich i rejonowych w sprawach cywilnych i karnych.

Rozdział 5

Przepisy przejściowe i końcowe.

§ 78. 1. W księgach wieczystych założonych lub urządzonych po dniu 1 stycznia 1947 r. dokonuje się nadal wpisów stosownie do nagłówków poszczególnych łamów. Istniejące zapasy druków tych ksiąg wykorzystuje się do ich wyczerpania.

2. Zbiory dokumentów przy księgach wieczystych, o których mowa w ust. 1, istniejące w chwili wejścia w życie rozporządzenia, utrzymuje się nadal. Jeżeli przy dokonywaniu wpisu należy powołać numer karty akt księgi wieczystej, którym dokument został oznaczone, a znajduje się on w określonym wyżej zbiorze dokumentów, należy powołać numer dokumentu, pod którym został on zamieszczony w tym zbiorze, z oznaczeniem tego zbioru.

3. Księgi wieczyste, o których mowa w ust. 1, oprawione po 25 ksiąg w jednej trwałej okładce powinny być najpóźniej przy sposobności pierwszego wpisu do którejkolwiek z tych ksiąg rozdzielone i umieszczone w teczkach akt ich księgi wieczystej.

§ 79. 1. Do założenia lub urządzenia księgi wieczystej dla budynku odpowiadającego warunkom przewidzianym w art. 5 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy (Dz. U. Nr 50, poz. 279) niezbędne jest stwierdzenie właściwego organu, że budynek warunkom takim odpowiada.

2. Podstawą oznaczenia budynku, o którym mowa w ust. 1, jest jego opis i plan inwentaryzacji.

3. Po oddaniu terenu, na którym budynek się znajduje, właścicielowi budynku w użytkowanie wieczyste księgę wieczystą prowadzoną dla budynku zamyka się, a wszystkie wpisy przenosi się do księgi wieczystej dla terenu państwowego oddanego w użytkowanie wieczyste. W razie odmowy oddania terenu pod budynkiem dotychczasowemu właścicielowi budynku w użytkowanie wieczyste, księgę dotychczasową zamyka się.

§ 80. Księgę wieczystą założoną lub urządzoną dla budynku stanowiącego odrębną nieruchomość na podstawie przepisów o sprzedaży przez Państwo domów mieszkalnych i działek budowlanych zamyka się przy pierwszym wniosku o wpis, a wszystkie wpisy w księdze dotychczasowej przenosi się do księgi wieczystej dla terenu państwowego oddanego w użytkowanie wieczyste.

§ 81. Zbiory dokumentów urządzone dla nieruchomości, które nie mają założonych ksiąg wieczystych albo których księgi zaginęły lub uległy zniszczeniu, prowadzi się w sztywnych okładkach, na których zamieszcza się nazwę biura, nazwę gminy lub miasta i numer repertorium Zd. Okładki powinny być zaopatrzone w przyczepki z mocnego papieru, wystające na dole z uwidocznionym na nich oznaczeniem zbioru, o kolorze odróżniającym je od akt księgi wieczystej.

§ 82. W postanowieniu zarządzającym ujawnienie prawa lub ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością przez złożenie dokumentu do zbioru wymienia się tylko dokumenty będące podstawą ujawnienia prawa lub ograniczenia oraz wniosek. W postanowieniu takim określa się w szczególności treść prawa lub ograniczenia będącego przedmiotem ujawnienia, osoby, na których rzecz ujawnienie następuje, osoby, których prawa zostają ujawnieniem dotknięte, a także wskazuje się numer i datę wniosku oraz dane dotyczące podstawy ujawnienia prawa lub ograniczenia.

§ 83. Do zbioru dokumentów załącza się w porządku chronologicznym według daty wpływu dokumenty i inne pisma dotyczące zbioru. Poszczególne karty numeruje się kolejno.

§ 84. Zbiór dokumentów dotyczący nieruchomości, dla której założono księgę wieczystą, staje się częścią składową akt księgi. Na okładce akt, do których zbiór został włączony, umieszcza się odpowiednią wzmiankę.

§ 85. Jeżeli przepisy paragrafów poprzedzających nie stanowią inaczej, do prowadzenia zbiorów dokumentów stosuje się odpowiednio przepisy § 1-9.

§ 86. 1. Biuro prowadzi według ustalonych wzorów repertorium zbiorów dokumentów (Rep. Zd.) i dziennik zbiorów dokumentów (Dz. Zd.).

2. Do repertorium Zd wpisuje się w szczególności zbiory dokumentów przejęte z innego biura.

3. Do dziennika Zd wpisuje się wnioski o złożenie dokumentów do zbioru, rewizje od postanowień w sprawie złożenia dokumentów do zbioru i zawiadomienia o rewizjach nadzwyczajnych.

4. Zbiory dokumentów zamknięte wpisuje się do repertorium Ar prowadzonego stosownie do § 72.

5. Wydawane przez biuro odpisy dokumentów znajdujących się w zbiorze wpisuje się do dziennika Odp. prowadzonego stosownie do § 75.

6. Jeżeli przepisy ust. 1-5 nie stanowią inaczej, do czynności z zakresu biurowości dotyczących zbiorów dokumentów stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału czwartego.

§ 87. Księgi biurowe założone na drukach według dotychczasowych wzorów prowadzi się nadal stosownie do nagłówków poszczególnych łamów. Istniejące zapasy druków tych ksiąg wykorzystuje się do ich wyczerpania.

§ 88. Tracą moc następujące rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości:

1) z dnia 26 listopada 1946 r. o urządzeniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz. U. z 1946 r. Nr 66, poz. 366, z 1947 r. Nr 38, poz. 192, z 1954 r. Nr 26, poz. 105 i z 1961 r. Nr 26, poz. 126),

2) z dnia 29 listopada 1946 r. o urządzeniu i prowadzeniu zbioru dokumentów oraz o postępowaniu w przedmiocie składania dokumentów (Dz. U. z 1946 r. Nr 66, poz. 368, z 1947 r. Nr 38, poz. 192, Nr 48, poz. 251 i z 1954 r. Nr 26, poz. 105),

3) z dnia 28 maja 1947 r. o postępowaniu przy zakładaniu ksiąg wieczystych (Dz. U. z 1947 r. Nr 45, poz. 235, z 1958 r. Nr 13, poz. 56, z 1961 r. Nr 26, poz. 126 i z 1973 r. Nr 21, poz. 121),

4) z dnia 31 lipca 1947 r. w sprawie wysokości i zasad wymierzania grzywien oraz trybu postępowania celem przynaglenia opieszałego właściciela nieruchomości do ujawnienia swego prawa (Dz. U. z 1947 r. Nr 53, poz. 290 i z 1954 r. Nr 26, poz. 105),

5) z dnia 10 stycznia 1948 r. o sposobie ujawniania w księdze wieczystej prawa odrębnej własności lokali i innych praw rzeczowych na tych lokalach (Dz. U. Nr 3, poz. 22),

6) z dnia 3 maja 1948 r. w sprawie zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych dla budynków na obszarze m.st. Warszawy stanowiących odrębne nieruchomości (Dz. U. Nr 27, poz. 187 i Nr 33, poz. 224),

7) z dnia 3 kwietnia 1962 r. w sprawie ksiąg wieczystych dla terenów państwowych oddanych w wieczyste użytkowanie i dla budynków na takich terenach, stanowiących odrębne nieruchomości, oraz w sprawie opłat sądowych od wniosku o wpis wieczystego użytkowania i własności budynku (Dz. U. z 1962 r. Nr 29, poz. 134, z 1964 r. Nr 26, poz. 172 i z 1969 r. Nr 8, poz. 62).

§ 89. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.