Lista kompetencji i schematy organizacyjne geodezji po reformie administracji


Zadania Głównego Geodety Kraju
Główny Geodeta Kraju wykonuje zadania określone w ustawie, a w szczególności:

  1. pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, a także nadzoruje i kieruje ich działaniami,

  2. prowadzi centralny zasób geodezyjny i kartograficzny oraz dysponuje środkami Centralnego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

  3. zakłada podstawowe osnowy geodezyjne, grawimetryczne i magnetyczne,

  4. opracowuje zasady przygotowania organizacyjno-technicznego katastru, uzgadnia usytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz wytyczne powszechnej taksacji nieruchomości,

  5. prowadzi państwowy rejestr granic Rzeczypospolitej Polskiej oraz granic administracyjnych województw,

  6. rejestruje systemy informacji o terenie o znaczeniu ogólnopaństwowym i przechowuje ich kopie zabezpieczające oraz współpracuje z innymi resortami w zakładaniu i prowadzeniu geograficznych systemów informacyjnych,

  7. współpracuje z wyspecjalizowanymi w dziedzinie geodezji i kartografii organizacjami międzynarodowymi, regionalnymi oraz agendami i urzędami innych krajów,

  8. inicjuje prace naukowe i badawczo-rozwojowe w zakresie standardów organizacyjno-technicznych oraz zastosowania metod informatycznych, fotogrametrycznych i satelitarnych w dziedzinie geodezji i kartografii oraz w krajowym systemie informacji o terenie,

  9. nadaje uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii, prowadzi rejestr osób uprawnionych oraz współpracuje z samorządami i organizacjami zawodowymi geodetów i kartografów,

  10. prowadzi sprawy związane z ochroną tajemnicy państwowej i służbowej działalności geodezyjnej i kartograficznej.

Zadania wojewody
Wojewoda wykonuje zadania z zakresu ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie.
Wojewódzki inspektor wykonuje w imieniu wojewody zadania i kompetencje Służby Geodezyjnej i Kartograficznej określone w ustawach i przepisach odrębnych.
Wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego wykonuje zadania nie zastrzeżone na rzecz organów administracji geodezyjnej i kartograficznej, a w szczególności:

  1. kontroluje przestrzeganie i stosowanie przepisów ustawy, w tym m.in.:

    a) zgodności wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych z przepisami ustawy,

    b) posiadanie uprawnień zawodowych przez osoby wykonujące samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii,

  2. kontroluje działania administracji geodezyjnej i kartograficznej,

  3. współdziała z organami kontroli państwowej w zakresie właściwości nadzoru geodezyjnego i kartograficznego,

  4. rejestruje lokalne systemy informacji o terenie oraz przechowuje kopie zabezpieczające bazy danych, w tym m.in. bazy danych ewidencji gruntów i budynków,

  5. prowadzi rejestr granic administracyjnych gmin i powiatów.
    W rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jest organem:

    1. pierwszej instancji w sprawach określonych w ustawie,

    2. wyższego stopnia w stosunku do organów administracji geodezyjnej i kartograficznej.

Zadania marszałka
Do zadań marszałka województwa należy w szczególności:

  1. prowadzenie wojewódzkiego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także dysponowanie środkami wojewódzkiego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

  2. zlecanie wykonania i udostępnianie map topograficznych i tematycznych dla obszarów właściwych województw,

  3. prowadzenie wojewódzkich baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.

Zadania starosty
Do zadań starosty należy w szczególności:

  1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz dysponowanie środkami powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym,

  2. uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,

  3. zakładanie osnów szczegółowych,

  4. zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,

  5. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,

  6. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,

  7. prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.

Starosta na wniosek gminy powierza wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), w drodze porozumienia, prowadzenie spraw należących do jego zadań i kompetencji, w tym wydawanie decyzji administracyjnych po spełnieniu warunków: organizacyjnych, kadrowych i technicznych, które określi minister właściwy do spraw administracji publicznej w drodze rozporządzenia.


Schematy: