OŚRODEK 3 dla Wykonawcy
- OPCJE INTERNETOWEJ WYMIANY DANYCH Ośrodek <--> OśrodekW
Procedury wymiany danych oraz konfiguracji programów Ośrodek 5.10 i Ośrodek 3 dla Wykonawcy zostały opisane w osobnym dokumencie, który można pobrać poniżej:
Wymiana danych pomiędzy systemem OŚRODEK a Ośrodek dla Wykonawcy
- PODGLĄD DOKUMENTÓW SKANOWANYCH - możliwość powiększania do rozmiaru strony przy wydruku grafiki.
W parametrach ustawianych przyciskiem w oknie podglądu dokumentów na zakładce 'Druk grafiki' wprowadzono parametr:
'Powiększ rysunek do rozmiaru strony'
Jest on brany pod uwagę przy wydruku całej strony gdy rysunek faktycznie wymaga powiększenia.
Podczas wydruku fragmentu rysunku omawiany parametr nie ma znaczenia, natomiast jeśli wybrany fragment jest mniejszy niż strona, program zadaje każdorazowo pytanie 'Czy dokonać skalowania do wymiarów strony?'.
- DOKUMENTY SKANOWANE, ZASÓB - funkcja konsolidacji
W głównym menu wprowadzono opcję:
Baza → Konsolidacja plików DAN
w której znajduje się rozwijane podmenu z dwoma pozycjami 'dla zasobu' oraz 'dla dokumentów'. W przypadku współpracy z ODGiK i otrzymywania drogą internetową skanowanego zasobu - może okazać się konieczne kasowanie wykorzystanych już dokumentów z zasobu.
Operacja 'usuń cały zasób' (dla danej roboty) nie powoduje jednak zwolnienia przestrzeni dyskowej, a jedynie brak widoczności wybranych elementów zasobu. Dopiero konsolidacja powoduje analizę pliku 'zasob.dan' (dla zasobu) lub 'rastry dan' (dla wytycznych, operatów) i jeśli wykonano wcześniej operację kasowania następuje odzyskanie miejsca na dysku.
OŚRODEK 3 dla Wykonawcy - instalacje
UWAGA! Posiadający 1 lub 2 wersję OŚRODKA dla Wykonawcy muszą pobrać upgrade. Pobranie nowej pełnej instalacji może doprowadzić do niemożności wymiany danych z ODGiK.
Informacja dla użytkowników Ośrodka dla Wykonawcy 1 lub 2.
Po zainstalowaniu aktualizacji konieczne jest uzupełnienie pliku nazwbazy.ini poprzez dodanie w sekcji:
[Parametry Główne]
wpisu
Nip Ośrodka=xxxxxxxxxx
gdzie:
xxxxxxxxxx - numer NIP podany bez myślników
Instalacja programu Ośrodek 3 dla Wykonawcy - wersja 3.08 (rozmiar: 8 713 670 B) 21.04.2011
W celu zainstalowania programu - należy po pobraniu i rozpakowaniu archiwum OSRWYK308INS.ZIP uruchomić program SETUP.EXE i postępować zgodnie z poleceniami ukazującymi się na ekranie.
Upgrade programu Ośrodek 3 dla Wykonawcy do wersji 3.08 (rozmiar: 2 431 117 B) 21.04.2011
W celu aktualizacji programu (dotyczy użytkowników wersji 1.x, 2.x) - należy pobrać i rozpakować archiwum OSRW308UPG.ZIP.
Opis zmian w wersji 3.08:
- Optymalizacja niektórych funkcji wymiany danych, usunięcie błędów związanych z brakiem wyboru bazy przy starcie programu.
Opis zmian w wersji 3.07:
- Umożliwienie przesłania przez Wykonawcę w momencie zgłoszenia pracy danych dodatkowych - np. szczegółowego zakresu zgłoszenia wyeksportowanego z EWMAPY, lub jakichkolwiek innych plików. Warunek - pliki te muszą być podłączone w opcji Dokumenty dla roboty (przycisk Dok. w okienku Ewidencja prac geodezyjnych) do zgłoszenia, przed jego wysłaniem do ODGiK. Opcja ta wymaga w ODGiK systemu Ośrodek FB w wersji conajmniej 7.06.
- Baza inicjalna może zawierać dane kilku osób, co jest wykorzystywane, gdy dane firmy - płatnika są inne od danych geodety-wykonawcy (np. w sytacji, gdy różni wykonawcy pracują dla tego samego płatnika)
Opis zmian w wersji 3.06:
- INTERNETOWA WYMIANA DANYCH - dodanie możliwości zapisu logów, zgrupowanie funkcji w menu
W konfiguracji na zakładce 'http' dodano opcję 'ścieżka do zapisu loga ośrodka'. Wypełnienie tego parametru powoduje tworzenie pliku osrodek.log w podanej lokalizacji z zapisem przeprowadzanych operacji wymiany danych.
Dostępne od obecnej wersji menu rozwijane za pomocą przycisków 'Internet' oraz 'Pliki' zawierają uporządkowany zestaw operacji służący do wymiany danych.
Operacje internetowe mają swoje 'odpowiedniki' w sekcji plikowej wymiany danych.
Jest to wygodniejsze od używania wielu przycisków wykonujących pojedyncze akcje.
Opis zmian w wersji 3.05:
- DOKUMENTY SKANOWANE - rozszerzenie opcji multizapisu dokumentów
W oknie dialogowym 'Zapis dokumentów graficznych na dysk' zostaną wyszczególnione wszystkie dokumenty dowolnego typu (grafika, tekst, plik) dla danej roboty z możliwością ich zapisu do wskazanego katalogu.
Opis zmian w wersji 3.04:
- Udoskonalenie współpracy z Ośrodkiem 6 FB oraz rozwiązaniami geoportalowymi naszej firmy
Opcja w konfiguracji 'domyślny układ dla zakresu rastrowego' ma znaczenie nie tylko podczas współpracy z Ewmapą ale również podczas pobierania danych z geoportalu do formatki zakresu rastrowego, w celu ich późniejszego wysłania np do Ośrodka 6 FB.
Parametr ten powinien odpowiadać układowi w jakim udostępniana jest mapa przeglądowa.
Opis zmian w wersji 3.03:
- ZAKRESY RASTROWE - możliwa konwersja między układami 65 i 2000
Po zdefiniowaniu w konfiguracji na zakładce 'http' stref dla układów 2000 i 65 przyciski 'konw. na 2000' oraz 'konw. na 65' w formatce zakresu rastrowego pozwalają skonwertować zakres roboty na zadany układ.
Przeliczenie sekcji zakresu może być przydatne jeśli mapa przeglądowa (np. na http://www.geoportal2.pl) dostarcza danych w innym układzie współrzędnych niż układ używany w bazie Ośrodka Dokumentacji.
Opis zmian w wersji 3.02:
- Współpraca z serwisem www.geoportal2.pl - dostępna mapa przeglądowa z terenu prawie całego kraju
Poszerzono możliwość pobierania zakresu rastrowego o dane z serwisu http://www.geoportal2.pl.
Procedura wymiany danych przebiega analogicznie jak dla serwisu http://www.polskiemiasta.pl lecz wymaga dwóch ustawień konfiguracyjnych:
a) w konfiguracji na zakładce 'inne' właściwego ustawienia parametru 'domyślny układ dla zakresu rastrowego dla transferu z Ewmapy'
b) w słowniku gmin przypisania strony z zakresami rastrowymi o nazwie 'Geoportal 2'
Dane pobierane są ze strony o adresie przypisanym do nazwy 'Geoportal 2' i konwertowane na zadeklarowany układ 2000 lub 65.
Opis zmian w wersji 3.01:
- Uaktualnienie bibliotek DLL
OŚRODEK 2 dla Wykonawcy
Istotną nowością w wersji 2 Ośrodka dla Wykonawcy, jest operacja dołączania dokumentów opisowych do wybranej roboty. Do każdej pozycji z listy robót można dołączyć żądaną ilość dokumentów w postaci tekstu i grafiki. Dokumenty te są przechowywane w postaci pliku 'rastry.dan' w odpowiednim (do wybranej przy logowaniu bazy) podkatalogu kartoteki 'PODGiK'.

Ośrodek dla Wykonawcy w wersji 2 wymaga rejestracji.
Niezarejestrowany Ośrodek dla Wykonawcy wyświetla okno dialogowe procesu rejestracji, w którym podany jest identyfikator, a użytkownik proszony jest o podanie kodu rejestracji.

Kod ten można uzyskać za pośrednictwem poczty elektronicznej wypełniając formularz rejestracji dostępny na stronie internetowej Ośrodka dla Wykonawcy. W formularzu trzeba podać wymagane dane, w tym identyfikator wyświetlany przez Ośrodek dla Wykonawcy przy pierwszym uruchomieniu. Strona rejestracji wygląda tak:

OŚRODEK 2 dla Wykonawcy - instalacje
Instalacja programu Ośrodek 2 dla Wykonawcy - wersja 2.03 (rozmiar: 9 147 529 B) 22.04.2005
W celu zainstalowania programu - należy po pobraniu i rozpakowaniu archiwum OSRWYK2.ZIP uruchomić program SETUP.EXE i postępować zgodnie z poleceniami ukazującymi się na ekranie.
Upgrade programu Ośrodek 2 dla Wykonawcy do wersji 2.03 (rozmiar: 1 516 617 B) 22.04.2004
W celu aktualizacji programu (dotyczy użytkowników wersji 2.0, 2.01 i 2.02) - należy pobrać i rozpakować archiwum OSRW203UPG.ZIP.
W spakowanym pliku ZIP znajdują się następujące uaktualnienia :
- OsrodekW.exe - plik zastępujący wersję 2.0 Ośrodka dla Wykonawcy
- Qrp.exe - narzędzie do podglądu raportów zapisanych na dysk w formacie QRP
- Tiff.DLL i RasGraph.DLL - biblioteki do obsługi plików graficznych (np TIFF, PCX) przy dołączaniu dokumentów
- 2000.def - plik z definicją układu 2000
- 2BPisEw2.ATX - dodatkowy wzorzec raportu 'pismo do ewidencji' z wyszczególnieniem dokumentów opisowych
- 2AZgloWk.ATX i 2AZgl2Wk.ATX - pierwotny i poszerzony wzorzec raportu 'drukuj zgłoszenie'
Pliki 1..3 należy skopiować do głównego katalogu w którym zainstalowano Ośrodek dla Wykonawcy.
Plik 4 można wgrać do tych podkatalogów folderu PODGiK, w których wykorzystuje się godła w układzie 2000
uwaga : zaleca się najpierw wykonać import danych z Ośrodka Dokumentacji, ze względu na konieczność zachowania zgodności nazwy pliku '*.def' w Ośrodku i Ośrodku dla Wykonawcy
Pliki 5,6 służą do uzupełnienia katalogu 'Wzorce'
Opis zmian w wersji 2.03 :
- ZAKRES RASTROWY - dodatkowa opcja
Przewidziano opcję eksportu samych sekcji rastra z formatki zakresu rastrowego - w postaci plików *.RAS - możliwych do wczytania w Ośrodku Dokumentacji bez konieczności 'reimportu' całego KERGu.
- Nowy moduł : ZASÓB - poszerzenie współpracy z Ośrodkiem Dokumentacji
Do tej pory dostępne były dwie formy informacji zwrotnej z Ośrodka : plik *.ODP z numerem KERG i numerem zlecenia oraz ewentualnie plik *.RTF zawierający treść wytycznych do zgłaszanej roboty.
Począwszy od wersji 4.04 ośrodka 'głównego' - jeśli został on odpowiednio skonfigurowany - automatycznie podczas generacji wytycznych powstaje nie tylko plik *.RTF zawierający ich treść ale również grupa plików przedstawiona poniżej, którą Wykonawca może otrzymać w formie spakowanej.
OsrData.wyk - plik związany z identyfikacją wymienianych danych
OsrData.dan - treść dokumentów (tekst, grafika, pliki bin.) w postaci
jednego spakowanego pliku binarnego
OsrDataZ.dbf - wykaz elementów zasobu (numery operatów szkiców, innych kergów)
związanych ze zgłaszaną robotą
OsrDataZ.mdx
OsrDataD.dbf - wykaz dokumentów (jeśli istnieją w PODGiK jako dokumenty skanowane)
dla znalezionych elementów zasobu
OsrDataD.mdx
Rozpakowanie tych plików do dowolnego katalogu, następnie użycie przycisku i wskazanie dowolnego z sześciu plików powoduje zapis danych do modułu zasób. Nazwy przesyłanych do wykonawcy plików są stałe, niezależne od numeru roboty, z którą są związane. 'Skojarzenie z daną robotą' podczas importu odbywa się na podstawie pliku z identyfikatorami.
W przypadku ponownego wygenerowania wytycznych przez PODGiK (np po uzupełnieniu baz Ośrodka) dla tej samej zgłoszonej przez wykonawcę roboty, wczytanie w Ośrodku dla Wykonawcy po raz drugi dostarczonego zestawu plików powoduje usunięcie wpisów z modułu zasób. Operacja 'reimportu' jest sygnalizowana komunikatem
'Z robotą NR_ROBOTY jest już skojarzony zasób i dokumenty. Ponowne wczytanie skasuje te dane, kontynuować ?'
i dopiero po zatwierdzeniu następuje kasowanie części zasobu związanej z robotą o numerze NR_ROBOTY.
Przeglądanie wczytanych danych do modułu zasób zrealizowano w sposób selektywny. Naciśnięcie przycisku powoduje wyświetlenie listy operatów, szkiców i kergów zlokalizowanych na tym samym obszarze co dana robota. Lista ta powstała w PODGiK poprzez znalezienie przecięcia działkowego i rastrowego zakresu zgłoszonej roboty z elementami zasobu znajdującymi się w bazie Ośrodka.
W górnej części formatki zasobu znajdują się przełączniki umożliwiające wybranie żądanego podzbioru danych (np tylko operatów bazowych) albo całości danych. W grupie operatów prawnych mogą znaleźć się nie tylko operaty zawierające bezpośrednio 'daną działkę' z zakresu roboty ale również operaty 'historyczne' - tzn. obrazujące np ciąg podziałów w wyniku którego działka ta powstała.
Poniżej przełączników znajduje się przycisk (skrót klawiaturowy - F11) którego działanie jest analogiczne do przycisku 'Dokum.' w formatce robót. Przycisk ten otwiera kolejne dwa okna, listę dokumentów i podgląd treści dokumentu, w tym przypadku jednak jest to dokumentacja operatu, szkicu lub kergu - a nie zgłaszanej roboty.
W module 'zasób' i skojarzonych dokumentach dostępne są wszystkie typowe operacje bazodanowe : wstawienie nowego rekordu, jego edycja i usuwanie. Podczas przejścia z wersji 2.0x na 2.03 powinno nastąpić automatyczne przydzielenie pełnych praw do modułu zasób. Ewentualnej korekty uprawnień można dokonać w module Baza → Autoryzacja. Ponieważ typową operacją jest przeważnie wczytanie danych z PODGiK można np odebrać sobie prawo usuwania w module zasób. Jeśli z upływem czasu informacje o zasobie dla danej roboty nie byłyby już potrzebne, można wykonać 'hurtowe' usuwanie przyciskiem mając oczywiście prawo usuwania w module zasób.
Należy zwrócić uwagę na możliwość 'współbieżnego przeglądania' zasobu (wraz dokumentami) podczas przemieszczania się po liście robót. Zawartość okien 'zasób', 'dokumenty' i 'podgląd' zmienia się zależnie od wybranej pozycji na liście robót. Próba wejścia w edycję w jednym z tych okien, powoduje czasowe zablokowanie okien nadrzędnych, do momentu zakończenia edycji.
W celu ułatwienia tego typu przeglądania w konfiguracji, na zakładce 'Inne' dodano parametr (domyślnie ustawiony)
którego uaktywnienie powoduje zapamiętanie pozycji i rozmiarów okien Roboty, Zasób, Dokumenty i Podgląd każdorazowo przy zamykaniu tych formatek porzez zapis sekcji [Pozycja okien] w pliku
<WindowsDir>\osrodek.ini
Zapamiętane wartości są wykorzystywane w trakcie tworzenia tych okien przy ponownym starcie aplikacji. W przypadku niepoprawnych wpisów w sekcji
[Pozycja okien]
Zasób=344,1,281,328
Roboty=0,2,339,505
Dokumenty=343,330,278,275
Raster=627,-38,430,605
Wystarczy odznaczyć omawiany parametr w konfiguracji, a sekcja [Pozycja okien] zostanie usunięta z pliku osrodek.ini, co może być przydatne gdy jej błędna zawartość powoduje kreowanie okien nieprawidłowych rozmiarów lub w błędnym położeniu.
W celu ułatwienia dostępu do opcji związanych z wymianą danych z PODGiK wprowadzono następujące skróty klawiaturowe
F11 =
[SHIFT] F11 =
[CTRL] F11 =
[ALT] F11 = + automatyczne otwarcie modułu dokumentów
- DOKUMENTY SKANOWANE przechowywane w plikach *.DAN - poszerzenie zakresu przechowywanych danych
Oprócz sformatowanego tekstu i grafiki w strukturach DAN od wersji 2.03 Ośrodka dla Wykonawcy można przechowywać pliki dowolnego typu (np doc, pdf, zip, exe). Pliki te można wczytać za pomocą przycisku . Aby uniknąć strat czasowych przy próbie kompresji wczytywanego pliku dodano nową zakładkę widoczną na końcu listy zakładek - po naciśnięciu przycisku w oknie podglądu dokumentów. Zakładka 'Pliki', pozwala wypełnić tabelę rozszerzeń plików, które nie mają być kompresowane - np PDF, RAR, ZIP. Do modyfikacji listy służą przyciski oraz 
Ponadto na tej samej zakładce można określić domyślne przyporządkowanie rozszerzeń plików skojarzonych z ilością kolorów występujących w danym rysunku. Ustawienia te brane są pod uwagę podczas multizapisu dokumentów uruchamianego przyciskiem jeśli format zapisu jest ustawiony na 'Domyślnie'. Opcję domyślnych rozszerzeń dodano w celu uniknięcia niedozwolonych kombinacji 'zawartości' dokumentu i formatu zapisu (np rysunek monochromatyczny zapisywany jako JPG). Takie kombinacje powodowały błąd i przerwanie zapisu dalszych plików.
Wczytanie pliku przyciskiem powoduje, że nazwa pliku (wraz z rozszerzeniem) pojawia się w tabelce dokumentów skojarzonych z elementem zasobu. Pozwala to na następnie
1) zapisać taki plik na dysk przyciskiem zachowując odpowiednie rozszerzenie
2) wywołać przyciskiem aplikację (o ile istnieje) skojarzoną z danym rozszerzeniem pliku wypakowany z DAN 'dokument' będzie zapisany w pliku tymczasowym (z atrybutem tylko do odczytu) który postanie w katalogu TEMP windows w podkatalogu 'Osrodek'
jeśli zamknięcie aplikacji przyporządkowanej do danego typu pliku nastąpi przed wyjściem z Ośrodka, to plik tymczasowy będzie skasowany automatycznie, w przeciwnym razie należy samemu czyścić katalog TEMP\Osrodek
W przypadku kiedy wybrana pozycja z listy dokumentów jest plikiem jest minimalizowane okno podglądu treści dokumentów. Spozycjonowanie się na 'tradycyjnej' pozycji typu 'grafika' lub 'tekst' powoduje przywrócenie poprzedniego położenia okna podglądu.
Opis zmian w wersji 2.02 :
- EDYTOR DOKUMENTÓW SKANOWANYCH - poszerzenie możliwości
Od wersji 2.02 nastąpiło znaczne zwiększenie ilości dostępnych funkcji. Można korzystać z niedostępnych w poprzedniej wersji edytora opcji powiększania i zmniejszania widoku, obustronnego justowania, kreślenia tabel, redakcji nagłówków i stopek. Nowe operacje na rastrach (grafice) to możliwość obrotów o dowolny kąt, płynnego przesuwania za pomocą 'rączki'. Oprócz obsługi obrazów monochromatycznych i 256 kolorowych doszły opcje 16 kolorów i True Color. Ulepszono metodę konwersji z True Color na 256 kolorów. Nie wykorzystuje się już biblioteki NViewLib.dll.
Wytyczne dla roboty zapisane w Ośrodku Dokumentacji do pliku *.RTF, można w Ośrodku dla Wykonawcy wczytać bezpośrednio z tego pliku.
- Poprawiony raport 'Drukuj złoszenie' w module Roboty
Zmieniono wygląd wydruku na bardziej zbliżony do treści rozporządzenia, m. in.. dołożono punkty III i IV. Poprawiony plik raportu o nazwie 2aZgl2wk.atx po skopiowaniu do katalogu 'Wzorce'' jest widoczny na liście rozwijanej jako zestawienie 'Zgl2wk'.
- Poprawiony mechanizm nadawania NUMERÓW KOLEJNYHCH dla robót, nowe opcje w KONFIGURACJI
Od wersji 2.02 w przypadku niezatwierdzenia nowo utworzonego rekordu robót nie nastęuje 'utrata' zaproponowanego numeru roboty. Program proponuje kolejny numer roboty jako 'następny wolny' w ramach wszytkich istniejących baz w podkatalogu PODGiK. Przy współpracy z więcej niż jednym Ośrodkiem Dokumentacji kontrola unikalności nadawanych numerów robót w ramach wszystkich baz zachodzi gdy ustawiona jest (domyślnie aktywna) opcja w konfiguracji na zakładce 'Inne'
'Sprawdzać unikalność robót w ramach wszystkich baz '
Nowy mechanizm nadawania numerów kolejnych korzysta ze specjalnie utworzonej nowej tabeli
Baza\Admin\Podgik.dbf
Na zakładce 'Inne' w konfiguracji znajdują się dwe nowe opcje, związane z kontrolą (przy wyborze bazy) poprawności tej tabeli pod względem
a) dublowania się rekordów
b) istnienia kompletu wpisów
Opcje te są początkowo nieaktywne, można jednak je załączyć. W przypadku uszkodzenia tabeli 'Podgik.dbf' ręczne jej usunięcie powinno spowodować wygenerowanie przez program nowej tabeli z poprawnymi wpisami.
Opis zmian w wersji 2.01 :
- DOKUMENTY OPISOWE (skanowane) - możliwość multiselekcji plików
Ułatwiono wczytywanie plików graficznych i tekstowych umieszczonych w tym samym katalogu na dysku do dokumentów skojarzonych z Operatami, Szkicami, Kergiem i Zudem. W oknie dialogowym otwierającym się po wybraniu opcji 'Grafika' lub 'Tekst' można użyć klawiszy CTRL lub SHIFT dla multi-zaznaczenia żądanych plików i po zatwierdzeniu nastąpi 'hurtowe' wczytanie plików, przy czym, nazwy dokumentów w tabelce 'Dokumenty' będą takie same jak nazwy plików bez rozszerzenia.
- RAPORTY - opcja zapamiętywania raportów w postaci plików QRP
Jeśli włączono w konfiguracji na zakładce 'Inne' opcję 'zapisywać raporty do plików QRP' program wykonuje następującąsekwencję operacji po zamknięciu oka z podglądem wydruku :
1) zakłada katalog ...PODGiK\<<Nazwa>>\Wydruki\<<NazwaUżytkownika>> - jeśli jeszcze nie istnieje
2) tworzy plik *.QRP o nazwie adekwatnej do wcztyanego wzorca raportu - jeśli istnieje plik o danej nazwie jest NADPISYWANY
przykładowo
C:\OsrWyk\Podgik\Katowice\Wydruki\Zarządca\2AZgloWK.qrp
C:\OsrWyk\Podgik\Katowice\Wydruki\Zarządca\2BPismEw.qrp
Przegląd plików *.QRP oraz wydruk treści raportu umożłiwia program QRP.EXE, który po dokonaniu upgrade pojawi się w katalogu głównym Ośrodka. Po pierwszym użyciu nastąpi 'skojarzenie' rozszerzenia 'QRP' z tym programem, co pozwala szybko wyświetlać pliki QRP.
- ROBOTY - nowe pole i dodatkowy rodzaj filtru
Na zakładce 'Robota' pojawiło się dodatkowe pole 'Obręb'. W poleceniu 'Szukanie' → 'Załóż filtr' pojawiła się opcja 'Obręb' pozwalająca filtrować zbiór widocznych robót wg pola 'Obręb'. Podczas zapisu i odczytu warunku filtrowania jako wzorca, a także w zestawieniach 'Drukuj Kergi' i 'Kergi na zadanym zakresie - rastry' również brany jest pod uwagę filtr wg obrębu.
- KONFIGURACJA - nowy parametr
Na zakładce 'Format' dodano parametr : podpowiadać format daty
Domyślnie opcja ta jest nieaktywna, a po załączeniu pozwala wprowadzać daty bez wpisywania separatorów, wystarczy wypełnić dzień, miesiąc i rok.
- UKŁAD 2000 - możliwość wprowadzania godeł w nowym układzie współrzędnych
Podłączenie układu 2000 w Ośrodku po dokonaniu upgrade dokona się automatycznie, jeśli do katalogu(gów) PODGIK\<<Nazwa>> wkopiuje się plik '2000.def'. Jeśli plik '2.def' nie istnieje w danym katalogu, nastąpi przemianowanie '2000.def' na '2.def' po uruchomieniu ośrodka. W przeciwnym razie utworzony zostanie plik o nazwie '*.def', gdzie * oznacza pierwszą wolną literę od 'A' do 'Z'. W Konfiguracji Ośrodka na zakładce 'Inne' parametr 'oznaczenie dla układu 2000' ustawiony zostanie na wartość zgodną z nazwą pliku *.def.
Jeżeli w EWMAPIE znajduje się baza w układzie współrzędnych 2000, to możliwy jest transfer rastrów z i do Ośrodka, pod warunkiem dokonania odpowiedniego wpisu w polu ID BAZY EWMAPY w słowniku gmin (obrębów) Ośrodka.
Należy pamiętać, że w przecięciach zakresu rastrowego (zasób x zasób, wytyczne KERG, opinia ZUD) uczestniczą TYLKO te elementy zasobu, których zakres rastrowy zdefiniowano w układzie współrzędnych TAKIM SAMYM jak układ współrzędnych zakresu rastrowego elementu, który podlega przecięciu.
OŚRODEK dla Wykonawcy 1.02
OśrodekW umożliwia wykonawcy :
- Ewidencjonowanie prowadzonych robót oraz drukowanie zgłoszenia roboty w postaci zgodnej z obowiązującym rozporządzeniem.
Możliwa jest współpraca wykonawcy z więcej niż jednym Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, jak również korzystanie przez wykonawcę z programu EWMAPA.
Przed przystąpieniem do ewidencjonowania robót zlokalizowanych na obszarze danego powiatu zalecane jest pobranie 'bazy początkowej' dostarczonej przez Ośrodek Dokumentacji. Baza ta tworzona jest w 'pełnym' ośrodku poprzez wybór ze słownika osób danego wykonawcy i naciśnięcie przycisku 'Eksport'. Pozwala to zapewnić 'zgodność' przesyłanych danych dotyczących gmin, obrębów, asortymentów itd. Ponadto dzięki pobraniu identyfikatora ID_OSOBY przez danego wykonawcę możliwa będzie w Ośrodku Dokumentacji aktualizacja pochodzących od niego danych.
'Dane początkowe' pochodzące z poszczególnych powiatów są wczytywane u wykonawcy do kolejnych podkatalogów kartoteki PODGiK, natomiast baza osób, ulic i miejscowości jest wspólna. Proponowane po utworzeniu nowego rekordu numery robót przyjmują wartości kolejne (ciągłość numeracji) niezależnie od ilości istniejących baz w katalogu PODGiK.
Przed rozpoczęciem wpisywania robót do konieczny jest wybór jednej z istniejących baz danych. Nie jest zalecane korzystanie z 'bazy domyślnej' tworzonej podczas instalacji 'OsrodkaW', z powodów opisanych w pliku pomocy 'osrodek.hlp'.
Podczas określania zakresu rastrowego i działkowego roboty wykonawca może zakres ten wpisywać 'ręcznie'. Jeśli posiada program EWMAPA wraz z odpowiednią bazą danych, zakres roboty można zaznaczyć na mapie i przenieść za pomocą odpowiedniego interfejsu do ośrodka. Wymiana danych między Ośrodkiem a EWMAPĄ odbywa się na podstawie wartości pola 'ID bazy EWMAPY' ze słownika gmin w Ośrodku.
Roboty w toku, dla których planowana data zakończenia jest 'starsza' od daty bieżącej są wyświetlane w kolorze czerwonym w celu uwidocznienia ich 'przeterminowania'.
Przykładowe ekrany:
Raport 'Drukuj zgłoszenie' pozwala na wydruk zgłoszenia roboty w postaci zgodnej z obowiązującym rozporządzeniem.
- Przesłanie do 'pełnego' ośrodka opisu prowadzonej roboty wraz z asortymentami i zakresami.
Dane są wysyłane do Ośrodka Dokumentacji w postaci pliku tekstowego z rozszerzeniem 'rob'. Generacja pliku tekstowego opisującego robotę wraz z asortymentami i zakresami odbywa się w OśrodkuW przez naciśnięcie przycisku 'Eksport'.
Import w Ośrodku Dokumentacji ma miejsce wyłącznie wtedy gdy sprawdzenie pliku *.rob zakończy się pomyślnie.
- Pobranie z Ośrodka Dokumentacji informacji o utworzonym KERG-u oraz powiązanym z nim zleceniu.
Wykonawca może użyć przycisku 'Pobierz' w celu wczytania pliku *.odp dostarczonego przez Ośrodek Dokumentacji. Następuje wtedy uzupełnienie pól z grupy 'informacje zwrotne' z zakładki 'robota'. Dla poprawnego uzupełnienia danych wymagane jest jednak korzystanie z 'bazy początkowej'.
W przypadku niepoprawnej zawartości pliku *.rob Ośrodek Dokumentacji ma możliwość wysłania Wykonawcy raportu kontroli z przeprowadzonego (nieudanego) procesu importu. W pliku *.rtf lub *.txt znajduje się opis i numery błędów, które nie pozwoliły na przeprowadzenie importu.
- Modyfikację istniejącej roboty i ponowne przesłanie pliku do 'pełnego' ośrodka w celu aktualizacji danych.
Przewidziano możliwość ponownego wygenerowania przez wykonawcę pliku *.rob opisującego daną robotę - np po dokonaniu poprawek dotyczących asortymentu (wielkość) lub daty planowanego zakończenia roboty. Jeśli wykonawca korzysta z 'bazy początkowej' dostarczonej przez Ośrodek Dokumentacji to wtedy w ośrodku 'pełnym' nie jest tworzony nowy KERG - lecz ma miejsce aktualizacja już istniejącego KERG-u.
- Wybór spośród prowadzonych robót tych, które spełniają określone warunki.
Za pomocą przycisku 'Szukanie' (dokładny opis opcji filtrowania zamieszczono w helpie) można ograniczyć zbiór robót wyświetlanych w formatce KERG. Zestawienia 'drukuj roboty' i 'roboty na zadanym zakresie - rastry' uwzględniają tylko te roboty, które są widoczne na formatce.
- Wydruk zestawień, modyfikację dostarczonych wzorców za pomocą kreatora raportów 'Artist.exe'
Za pomocą kreatora raportów 'Artist.exe' można modyfikować dostarczone na płycie instalacyjnej raporty. Do programu dołączona jest pełna instrukcja obsługi w języku angielskim, natomiast dokument ART_STR.DOC zawiera opis podstawowych operacji, które mogą być przydatne w trakcie edycji wzorców, opracowanych przez autorów programu OŚRODEK dla Wykonawcy lub tworzenia dodatkowych wzorców.
Instalacja programu OśrodekW (rozmiar: 7554182 B) 02.04.2002
W celu zainstalowania programu - należy po pobraniu i rozpakowaniu archiwum OSRWYK.ZIP uruchomić program SETUP.EXE i postępować zgodnie z poleceniami ukazującymi się na ekranie.
Aktualizacja programu OśrodekW do wersji 1.02 (rozmiar: 228224 B) 21.05.2002
W celu aktualizacji programu - należy po pobraniu i rozpakowaniu archiwum OSRWYK_U.ZIP przekopiować program OSRODEKW.EXE do kartoteki z zainstalowaną wcześniej wersją programu, zezwalając na jego nadpisanie.
UWAGA: Ośrodek dla wykonawcy w wersji 1.02 jest przeznaczony do współpracy z wersją ośrodka 'pełnego' 2.03 lub nowszą ze względu na zapis do pliku *.rob pełniejszego opisu osób ze słownika w postaci pól
'W_podpis', 'W_oswiad', 'Z_podpis', 'Z_oswiad'
Ponadto w pełnym ośrodku rozbudowano możliwość synchronizacji istniejących danych w słowniku osób z informacjami przekazanymi w pliku *.rob.
Wersja 1.02 - zmiany w stosunku do wersji 1.01 Ośrodka dla Wykonawcy :
- KERG : nowy raport 'pismo do ewidencji' :
Po pobraniu archiwum OSRWYK_W.ZIP (rozmiar: 4465 B) zawierającego wzorzec raportu '2BPismEw.ATX' oraz plik ' WZORCE.INI' i skopiowaniu ich do katalogu 'Wzorce' można wydrukować nowe zestawienie 'pismo do ewidencji'. Należy wybrać ostatnie zestawienie z listy, która rozwija się po naciśnięciu przycisku 'Raporty' na formatce KERG. Treść raportu można dostosować do swoich potrzeb.
Użycie w kreatorze raportów Artist etykiet o postaci:
@nazwa_parametru;wartość_początkowa_parametru
pozwala redagować za pomocą okna parametrów wyświetlanego przez program ośrodekW treść zestawienia jeszcze przed wywołaniem podglądu wydruku. Mechanizm ten można stosować w również w innych zestawieniach.
- KERG : dodatkowa podpowiedź przy wyborze pola 'Płatnik' ze słownika :
Podczas wypełniania pola 'płatnik' następuje wpisanie do pola 'upoważnienie do wystawiania faktury bez podpisu' słowa 'TAK' - jeśli w słowniku osób dany 'Płatnik' ma zaznaczoną opcję 'Oświadczenie'.
Wersja 1.01 - zmiany w stosunku do wersji 1.0 Ośrodka dla Wykonawcy :
- SŁOWNIK OSÓB :
Rozszerzono systemowy słownik osób o 4 pola: Nazwa banku, Nr konta bankowego, Osoba upoważniona do odbioru faktury, Oświadczenie
Ponadto UNIEMOŻLIWIONO EDYCJĘ POLA w module KERG zakładka 'wykonawca' - 'Osoba upoważniona do odbioru faktury' /1/
Wartość tego pola jest możliwa do określenia poprzez wypełnienie w słowniku osób dla rekordu opisującego płatnika nowego pola 'Osoba upoważniona do odbioru faktury'. Wybranie tegoż 'płatnika' w module KERG na zakładce 'wykonawca' powoduje automatyczne wypełnienie wspomnianego pola /1/
- KERG :
W formatce KERGU pola 'miejscowość'(60) i 'uwagi'(80) rozszerzono do długości 90 znaków. W nawiasach podano poprzednie rozmiary tych pól.
- RAPORTY :
Możliwość stosowania pól o nowych rozmiarach dla KERG oraz nowych pól dla tabeli Osób przy użyciu kreatora raportów 'Atrist.exe' (korzystającego z plików w katalogach ..PODGiK/000 i ..BAZA/OSOBY) wymaga JEDNOKROTNEGO otwarcia 'bazy domyślnej' w celu zaktualizowania struktury tabel. Należy:
- Zalogować się i wybrać bazę domyślną (żeby restrukturyzacja pól zaszła dla 'roboty.dbf' z ..PODGiK/000)
- Otworzyć KERG i zamknąć (nic nie dopisywać!!!)
- Otworzyć OSOBY i zamknąc (nic nie dopisywać!!!)
- Wyjść z OsrodkaW
ewentualnie:
- Przejść do Artist.exe - i sprawdzić czy występują odpowiednie pola w tabelach 'osoby' i 'roboty' poprzez rozwinięcie listy 'pól z bazy danych' dla dowolnej kontrolki 'DBText'
-
LICENCJA:
- Program "OŚRODEK dla wykonawcy" zwany w dalszej części "programem" jest własnością Przedsiębiorstwa GEOBID z siedzibą w Katowicach.
- Program jest typu freeware, co oznacza, że może być wykorzystywany i udostępniany innym nieodpłatnie.
- Program może być rozpowszechniany w Internecie.
- Program nie może być sprzedawany lub udostępniany odpłatnie.
- Program może być rozpowszechniany tylko w formie instalacyjnej; zabrania się zmieniania instalacji, dodawania, modyfikowania i usuwania plików wchodzących w skład instalacji. Dopuszcza się rozpowszechnianie programu w postaci spakowanej wersji instalacyjnej, jeżeli rozpowszechnianie odbywa się poprzez Internet.
- Zabrania się dokonywania jakichkolwiek zmian w plikach programu.
- Przedsiębiorstwo GEOBID nie odpowiada za jakiekolwiek szkody wynikłe z wykorzystania programu.
|